PDF
(SNAPPCAR – INTEGRITETS- OCH COOKIEPOLICY)
SnappCar tar din integritet på stort allvar och behandlar all din
personliga information med stor omsorg. SnappCar agerar alltid i enlighet med
den allmänna dataskyddsförordningen (”GDPR”).
Detta dokument fastställer SnappCars integritets- och cookiepolicy vid
användande av SnappCars tjänster. Vi rekommenderar dig att läsa
igenom denna policy noggrant. Om du har ytterligare frågor eller vill ha
mer information, kontakta oss gärna på
Support@SnappCar.nl.
Översättningar är endast till för användares
bekvämlighet. Vid avvikelser mellan den engelska originaltexten och andra
översättningar gäller den engelska texten (https://snappcar-legal-documents.s3-eu-west-1.amazonaws.com/terms-and-conditions/EN/PrivacyPolicyEN.pdf)
Innehållsförteckning
1. Vilka är SnappCar och hur kan jag kontakta SnappCar?
2. Vilka personuppgifter behandlar SnappCar, varför och på vilken
rättslig grund?
3. I vilka fall lämnar SnappCar ut mina personuppgifter till tredje
part?
4. Vad har jag för rättigheter?
5. Hur avregistrerar jag mig från SnappCar och vad händer med
mina personuppgifter om jag gör det?
6. Hur länge behåller SnappCar mina personuppgifter?
7. Hur skyddar SnappCar min personliga information?
8. Kan denna integritets- och cookiepolicy ändras?
9. Vad är cookies och hur använder SnappCar dem?
10. Var kan jag lämna in mitt klagomål?
1. Vilka är SnappCar och hur kan jag kontakta SnappCar?
SnappCar driver en onlineplattform och gemensam handelsplats, som
förenklar förfarandet vid uthyrning av fordon mellan privatpersoner
genom webbplatserna www.snappcar.nl, www.snappcar.de, www.snappcar.dk,
www.snappcar.se och (gemensamt kallade: ”webbplatsen”) och
SnappCar-applikationen (kallad ”appen”). För att kunna
tillhandahålla och erbjuda sina tjänster behandlar SnappCar vissa
personuppgifter som anges i denna integritets- och cookiepolicy.
Den part som ansvarar för behandling av kundens personliga uppgifter
är SnappCar, ett varumärkesnamn som tillhör Carshare Ventures
B.V., etablerat i (3521 AL) Utrecht, Nederländerna, på
Jaarbeursplein 6, ("SnappCar").
Inom SnappCar-koncernen, som består av CarShare Ventures B.V. (som
moderbolag) och de lokala dotterbolagen CarShare Germany Gmbh, Flexidrive
Sverige AB och MinBilDinBil ApS, är CarShare Ventures B.V.
personuppgiftsansvarig och bestämmer ändamål och medel
för all uppgiftsbehandling och är den ansvariga under vars
överseende uppgiftsbehandlingen sker.
Alla frågor gällande SnappCars behandling av personliga data kan
skickas till Support@SnappCar.nl, per post till Jaarbeursplein 6, 3521 AL
Utrecht, Nederländerna och per telefon på +31 (0)30-2087011 2087011
(eller +49 (0)30-58849323 (användare i Tyskland), +46 (0)10-8848003
(användare i Sverige), + 45(0)89-8835 86 (användare i Danmark).
Om du har några frågor eller önskemål rörande
behandlingen av dina personuppgifter kan du även kontakta vårt
dataskyddsombud:
Namn: Lora Mourcous, e-post: DPO@snappcar.nl
Adress: SnappCar, Att. DPO, Jaarbeursplein 6, 3521 AL Utrecht,
Nederländerna
2. Vilka personuppgifter behandlar Snappcar, varför och på vilken
rättslig grund?
För att skapa ett konto
För att kunna använda SnappCars tjänster krävs ett
personligt konto. När du skapar ett konto krävs att du lämnar
viss information om dig själv:
- Dina kontaktuppgifter (dvs. förnamn, mellannamn, efternamn,
e-postadress, fullständig adress, mobilnummer, födelsedatum och
land) krävs för att skapa ett konto hos SnappCar
(”Kontaktuppgifter”).
- Du kan, frivilligt, lägga till ytterligare personuppgifter till dina
Kontaktuppgifter, såsom kön, profilbild, biografi (”om
mig”) och länkar till sociala medier (såsom Facebook,
LinkedIn och Twitter)
(”Tilläggsinformation”).
- Du kan även välja att skapa ett konto genom att använda ditt
Facebook-konto. SnappCar behandlar då följande uppgifter från
ditt Facebook-konto: information på din offentliga Facebook-profil
(namn, profilbild, ålderskategori, kön, språk, land och annan
specifik offentlig information), listor över dina Facebook-vänner
och din e-postadress (”Facebook-information”). Om
du registrerar dig med ditt Facebook-konto kommer SnappCar behandla
Facebook-informationen som Kontaktuppgifter.
SnappCar behandlar personuppgifterna för att skapa ett konto och ge dig
tillgång till webbplatsen och/eller appen. Behandlingen av
personuppgifter i detta sammanhang är nödvändig för att
fullgöra avtalet, gällande användande av webbplatsen och/eller
appen, i vilket du är part (artikel 6.1(b) GDPR).
För att göra en bokning
För att hyra ett fordon genom SnappCar-plattformen måste du
tillhandahålla dina Kontaktuppgifter, en kopia av ditt körkort och
betalningsinformation (dvs. IBAN-nummer och kontoinnehavare och/eller
kreditkortsuppgifter).
Dessa personuppgifter krävs för att du ska kunna göra en
bokning med SnappCar, för att kontrollera att du uppfyller kraven
(såsom ett giltigt körkort, bekräfta din identitet och
ålderskategori om detta anges av ägaren) och för att
genomföra betalningar (”Bokningsuppgifter”).
Vänligen täck över din bild och ditt referensnummer
(”BSN” för Nederländerna, ”Referensnummer”
för Sverige, ”Personnummer” för Danmark), innan du
laddar upp en kopia av ditt körkort, pass eller id-kort. Täck
inte över dokumentnummer (eller körkortsnummer för
svenska körkort).
Behandlingen av dina personuppgifter i detta sammanhang är
nödvändig för att fullgöra avtalet gällande
användande av webbplatsen och/eller appen, i vilket du är part
(artikel 6.a(b) GDPR).
För att erbjuda ett fordon till uthyrning
För att erbjuda ett fordon till uthyrning genom SnappCar-plattformen
måste du tillhandahålla dina Kontaktuppgifter, en kopia av ditt
id-kort, körkort eller pass (vänligen täck bild och
personnummer innan du laddar upp kopian), din bils tillgänglighet,
bilens/fordonets registreringsnummer och relevanta uppgifter om bilen som inte
är personuppgifter.
Denna information begärs in och behandlas av SnappCar för att
göra det möjligt att erbjuda ditt fordon för uthyrning med
SnappCar, för att ange fordonets tillgänglighet och plats
(”Biluppgifter”). Biluppgifter används
även av SnappCar för att bekräfta att din bil eller ditt fordon
har registrerats korrekt för SnappCar-kontot och inte registrerats som
stulet eller saknat, samt för att bekräfta din identitet och att du
är ägare av bilen eller fordonet. Dessutom krävs
betalningsuppgifter (dvs. bankuppgifter, kontonummer, namn på banken och
kontoinnehavarens namn som det anges på bankkortet) för att
utbetalningar ska kunna behandlas.
Behandlingen av dina personuppgifter i detta sammanhang är
nödvändig för att fullgöra avtalet, gällande
användande av webbplatsen och/eller appen, i vilket du är part
(artikel 6.a(b) GDPR).
För att ingå ett hyresavtal
För att ingå ett hyresavtal och för att
Försäkringsgivaren ska ge Försäkringsskydd krävs
Kontaktuppgifter till hyrestagaren och ägaren, bilens registreringsnummer
och platsdata (”Uthyrningsuppgifter”).
Observera att för att Försäkringsgivaren ska ge
försäkringsskydd, måste SnappCar överföra
Biluppgifter och Uthyrningsuppgifter till Försäkringsgivaren, se
https://www.snappcar.de/versicherung
,
https://www.snappcar.nl/verzekering
,
https://www.snappcar.se/forsakring
eller
https://www.snappcar.dk/forsikring
för Kontaktuppgifter till Försäkringsgivaren.
Överföringen av uppgifter till Försäkringsgivaren är
nödvändig för att skapa Försäkringsskydd mellan dig
och Försäkringsgivaren, för att kontrollera att du uppfyller
kraven, att fordonet inte är anmält som stulet eller saknat och
för att bekräfta din identitet och att du är registrerad
ägare av fordonet. Behandlingen av dina personuppgifter i detta
sammanhang är nödvändig för att fullgöra avtalet med
Försäkringsgivaren, i vilket du är part.
I händelse av stöld eller (misstänkt) bedrägeri kommer
SnappCar på begäran tillhandahålla
Försäkringsgivaren med dina Kontaktuppgifter, Bokningsuppgifter och
Uthyrningsuppgifter. Behandlingen av dessa personuppgifter är
nödvändig för ändamål som rör SnappCars och
Försäkringsgivarens berättigade intresse av att förebygga
och upptäcka bedrägeri.
SnappCar delar även följande information mellan hyrestagaren och
ägaren: dina Kontaktuppgifter, Bokningsuppgifter, Hyresavtalet,
Uthyrningsuppgifter och hyrestagarens körkortsnummer (för att
bekräfta din identitet). Behandlingen av dessa personuppgifter är
nödvändig för att tillgodose SnappCars berättigade
intressen (artikel 6.1(f) GDPR) av att underlätta uthyrning/hyra av
fordonet och kommunikationen mellan de som hyr och ägarna.
Elektronisk kommunikation mellan de som hyr och ägare kan
överföras via SnappCars servrar eller kan överföras av
SnappCar till tjänsteleverantörer för du ska kunna
tillhandahållas tjänsterna.
Profilering och automatiserat beslutsfattande (upptäckt av
bedrägerier)
Profilering
För att förebygga bedrägeri och missbruk, och för att
hålla bedragare och andra (bil)brottslingar borta, profilerar SnappCar
dina personuppgifter, såsom aktiviteter på ditt konto,
betalningsinställningar, online-kontoinställningar,
betalningsinformation och historik, kontraktslängd, levererade
tjänster, kontakthistorik, webbplatsbesök, registreringsbeteende,
kommunikation såsom chattmeddelanden mellan Användare och mellan
Användare och SnappCar, preferenser och information om anslutning och
enhetsanvändning (såsom IP-adresser och Enhets-ID och detaljer)
för att upptäcka bedrägerier. Med profilering avses varje form
av automatiserad behandling av din personliga information för att
utvärdera vissa personliga aspekter om dig, till exempel för att
analysera eller förutsäga aspekter som rör din ekonomiska
situation, hälsa, personliga preferenser, intressen,
tillförlitlighet, beteende, plats eller rörelser.
Profileringen och behandlingen av dina personuppgifter är
nödvändiga för att tillgodose SnappCars berättigade
intressen (artikel 6.1(f) GDPR) av att förebygga och upptäcka
bedrägeri.
Automatiserat beslutsfattande
Automatiserat beslutsfattande avser beslut som endast fattas på grundval
av automatiserad behandling av dina personuppgifter. Detta innebär
bearbetning med till exempel mjukvarukod eller en algoritm som inte
kräver mänskligt agerande.
Som en del av behandlingen av dina personuppgifter som beskrivs ovan kommer
beslut fattas på automatiserat sätt när du registrerar dig
för ett SnappCar-konto och under din användning av tjänsten.
Detta innebär att SnappCar automatiskt kan besluta att du utgör en
bedrägeririsk eller om vår behandling visar att ditt beteende
överensstämmer med kända bedragare; eller är inkonsekvent
med din tidigare användning av plattformen; eller du avsiktligt verkar ha
dolt din rätta identitet.
SnappCar använder tredje parter för att utföra följande
automatiserade kontroller och riskbedömningar:
- SnappCar lämnar dina kontaktuppgifter till CrimiMail B.V. (RentalCheck)
på grundval av vilka RentalCheck sedan gör en kontroll i flera
register (ELENA, Rapporteringsplats för misskötsam hyresgäst
(Meldpunt Wangedrag Huurder), kreditbetyg och statistisk betalningsrisk,
offentlig registerinformation, till exempel information om bedrägeri och
insolvens, verifikation av adress och telefonnummer.
- RentalCheck gör även en kontroll i RDW-registret (NL) för att
verifiera ditt körkorts giltighet baserat på ditt
körtkortsnummer och födelsedatum.
- För svenska användare verifierar Smart 365 ditt körkorts
giltighet genom Transportstyrelsen baserat på ditt körkortsnummer
och utgångsdatum (endast Sverige).
- För att du ska kunna tillhandahållas tjänsten kommer Onfido
samla in och behandla dina identitetshandlingar och verifiera sannolikheten
för att handlingen och fotot är äkta och, i förekommande
fall, jämföra informationen i handlingen med den validerade
identiteten som anges i användarkontot. Kontrollera gärna Onfidos
integritets- och cookiepolicy för mer information om uppgiftsskyddet
under denna process.
- Sift Science analyserar din e-postadress, din faktureringsadress, din
hemadress, ditt användarnamn, ditt telefonnummer, din IP-adress,
Enhets-ID-detaljer, ditt användarbeteende på vår webbplats,
din bokningsinformation, dina betalningsuppgifter såsom fakturabelopp,
betalningsmetod och kreditkortsnummer, för att förebygga
bedrägeri och bedrägligt beteende på vår webbplats. Se
gärna Sift Sciences integritets- och cookiepolicy för mer
information om uppgiftsskyddet under denna process.
- För svenska Användare kontrolleras körkortsnummer och
personnummer i Branschförbundet Biluthyrarna Sveriges (Biluthyrarna
Sverige) register för att se om en användare är registrerad
(dvs. om en användare har stulit/gjort sig skyldig till bedrägeri,
visat aggressivt beteende eller inte betalat räkningar (efter
skuldindrivning). Avser endast Sverige.
Ett automatiserat beslutsfattande i samband med förebyggande av
bedrägerier är nödvändigt för att avtal mellan dig
och SnappCar ska kunna ingås och fullföljas i samband med
användningen av SnappCar-plattformen.
Resultatprofilering och automatiserat beslutsfattande
SnappCar kan upptäcka att ett konto används på ett sätt
som är sedvanligt för bedragare. Eller så kan SnappCar
märka att ett konto används på ett sätt som är
ovanligt för dig. Om SnappCar tror att det finns (en risk för)
bedrägeri, kan SnappCar stoppa aktiviteten på ditt konto eller
vägra tillgång till eller registrering av ditt konto. Observera att
om vi, baserat på profileringen, upptäcker eller har rimlig
anledning att tro att bedrägligt eller kriminellt beteende kan
hänföras till dig, kommer vi att behandla dina personuppgifter
för att förhindra din framtida användning av vår
tjänst. I sådana fall får SnappCar också ge din
information till behöriga myndigheter.
SnappCar ser till att resultaten regelbundet ses över för att
säkerställa att de förblir rättvisa, effektiva och
opartiska.
Dina rättigheter
Under de omständigheter som beskrivs ovan och där automatiserat
beslutsfattande används vid bedömningen av din registrering och
för att förebygga bedrägeri, kan du kontakta SnappCar och
begära att alla negativa beslut omprövas av en människa.
Meddela oss om du vill välja bort automatiskt beslutsfattande, även
om det kan innebära att du inte kan använda SnappCar-plattformen,
eftersom automatiserade beslut är nödvändiga för att
tillhandahålla tjänsterna på ett säkert sätt.
För mer information om dina rättigheter i samband med behandlingen
av dina personuppgifter, se avsnitt 4 nedan.
Övervakning av uthyrnings- och hyresbeteende
För att låta de som hyr och användare kontrollera ditt
uthyrnings- och hyresbeteende kommer dessa uppgifter (recensioner,
användarupplevelser, uthyrnings- och hyresuppgifter och frekvens) att
behandlas av SnappCar på grundval av dina bokningar och kan läggas
till din profil, som är synlig för alla besökare på
webbplatsen. Behandlingen av dessa personuppgifter är nödvändig
för att tillgodose SnappCars berättigade intresse (artikel 6.1(f)
GDPR) av att öka tjänstens tillförlitlighet.
Betalningshistorik
Om du inte följer betalningsinstruktionerna och/eller skickas till
inkassobyråer, kommer SnappCar behandla dessa inkassouppgifter för
att driva in skulden såväl som för att annullera ditt
SnappCar-konto. Behandlingen av dessa personuppgifter är
nödvändig för att tillgodose SnappCars berättigade
intresse (artikel 6.1(f) GDPR) av att skydda plattformen.
Kundtjänst
För att tillhandahålla (internationell) kundservice kan vi
behöva samla in och dela dina personuppgifter (Kontaktuppgifter,
Bokningsuppgifter, Biluppgifter och Uthyrningsuppgifter) för att svara
på dina frågor, inklusive att hjälpa dig med eventuella
problem som kan uppstå angående din bokning, uthyrning eller
tjänster. Om du använder online-chattfunktionen är de uppgifter
som behandlas av SnappCar för detta ändamål
webbläsaruppgifter och uppgifter som du anger i kontaktformuläret
till eller en chattkonversation med SnappCar. Behandlingen av dessa
personuppgifter är nödvändig för att tillgodose SnappCars
berättigade intressen (artikel 6.1(f) GDPR) av att kunna hjälpa dig
effektivt och för att optimera SnappCars kundservice.
SnappCar Keyless (Nyckelfri hyra)
För att möjliggöra nyckelfra hyror samlar SnappCar in fordonets
platsdata. Denna information begärs och bearbetas av SnappCar för
att göra det möjligt för dig att erbjuda ditt fordon för
nyckelfri uthyrning med SnappCar och för att visa fordonets plats
för hyrestagaren. SnappCar får även lagra loggfilinformation,
till exempel händelser, status, plats och hastighet, för att
upptäcka och förebygga bedrägeri.
Du kan hitta mer information om personuppgifter som behandlas i
förhållande till nyckelfri uthyrning i den relevanta integritets-
och cookiepolicyn
https://snappcar.nl/policies/se/keyless-privacy-policy.
Om du är hyrestagare, är behandlingen av dessa personuppgifter
nödvändig för att tillgodose SnappCars berättigade
intresse (artikel 6.1(f) GDPR) av att underlätta nyckelfri uthyrning av
fordonet mellan hyrestagaren och ägaren, möjliggöra
lokalisering av fordonet och för att upptäcka och förebygga
bedrägeri.
Beträffande ägarna är behandlingen av ovannämnda
information baserad på samtycke (artikel 6.1(a) GDPR) som lämnas av
dem när de ingår ett Keyless Owner Agreement för att få
nyckelfri utrustning installerad i sina fordon.
SnappCar Lease & Share och SnappCar Drive & Share
Om du ingick ett privat hyrbilsavtal med en av våra
biluthyrningspartners som inkluderar (obligatorisk) delning på
SnappCar-plattformen, kan du hitta mer information om personuppgifter som
behandlas i förhållande till din privata hyresapplikation i den
relevanta integritetspolicyn:
https://privatelease.snappcar.nl
Informationsmeddelande
För att kunna skicka de informationsmeddelanden till dig (inte inkluderat
marknadsföring) som krävs för att tillhandahålla
tjänsterna (såsom push-notiser, systemnotiser, e-postmeddelanden
och text-meddelanden som en ägare får om en hyrestagare är
intresserad av ett fordon eller meddelanden när en bokning inte har
slutförts), får vi använda ditt mobilnummer och/eller din
e-postadress. SnappCar får också skicka information i
förhållande till en bokning och ett frågeformulär eller
granskningsformulär efter att du gjort en bokning. Behandlingen av dina
personuppgifter i detta sammanhang är nödvändig för att
tillgodose SnappCars berättigade intresse (artikel 6.1(f) GDPR) av att ge
användarna tillräcklig information om deras användning av
tjänsten och för att granskningsoptimera tjänsten.
Kommunikation och recensioner
För att du ska kunna kommunicera med andra registrerade användare
och ladda upp recensioner och upplevelser får SnappCar hantera ditt
namn, biluppgifter, profilbild och recensioner. SnappCar får publicera
användarupplevelser på sin webbplats med personliga uppgifter om
användarna. Behandlingen av dessa personuppgifter är
nödvändig för de berättigade intressen som SnappCar
eftersträvar beträffande att öka tillförlitligheten
för tjänsten och för att underlätta kommunikationen mellan
användare.
E-post
Nyhetsbrev
SnappCar uppdaterar användare vid utveckling och ändring av
tjänsten. SnappCar kommer därför, om det sker en
förändring eller en uppdatering av tjänsten, att informera dig
om detta endast om du har registrerat dig för SnappCars nyhetsbrev.
SnappCar får också skicka personliga nyhetsbrev beroende av bland
annat din bosättningsort, din kontoaktivitet och beteende, och om du
är hyrestagare eller ägare. Om du till exempel är en
hyrestagare kan SnappCars nyhetsbrev ge dig tips om att hyra en bil i tid, om
du bor på en plats där SnappCar förväntar sig en
uthyrningsökning.
I den utsträckning som krävs använder prenumerationen en dubbel
bekräftelseprocedur. När du har påbörjat en prenumeration
på vår webbplats får du ett e-postmeddelande som kräver
att du bekräftar din prenumeration. Hela processen dokumenteras och
sparas av SnappCar. Detta inkluderar tidpunkten för prenumerationen och
bekräftelsen och din IP-adress.
Om du, när som helst, inte längre vill ta emot e-postmeddelanden
från SnappCar kan du ändra inställningarna för ditt
konto. Ett avslutningsalternativ finns också i varje e-postmeddelande
som SnappCar skickar till dig.
För att prenumerera måste du ange din e-postadress. Behandlingen av
dessa personuppgifter är nödvändig för att tillgodose
SnappCars berättigade intresse (artikel 6.1(f) GDPR) av direkt
marknadsföring.
E-post i reklamsyfte
Du kan prenumerera på våra reklam-meddelanden. Vår
reklam-e-post kan innehålla information om nya erbjudanden,
tjänster från SnappCar eller produkter/tjänster från
andra partners etc. För att prenumerera måste du skicka din
e-postadress till oss. Det är frivilligt att ange annan information som
används för att optimera reklam-e-posten. SnappCar kan också
skicka personliga reklammeddelanden beroende på bland annat din
bosättningsort, din kontoaktivitet och beteende och om du är
hyrestagare eller ägare. Om din bil till exempel behöver besiktigas
kan SnappCar skicka ett reklam-meddelande som innehåller ett erbjudande
avseende besiktning hos en partner. Genom prenumerationen på vår
reklam-e-post samtycker du till mottagandet av reklammeddelanden.
E-postadressen som används i din ansökan kommer endast att
användas för att skicka våra reklammeddelanden till dig, om
det inte är så att du har gett oss tillåtelse att
använda din e-post för andra ändamål. Det är alltid
möjligt att dra tillbaka ditt samtyckte till att ta emot våra
reklammeddelanden. För att avsluta prenumerationen, använd den
angivna länken i våra reklammeddelanden eller ändra
inställningarna för ditt konto. Behandlingen av dessa
personuppgifter är nödvändig för det berättigade
intresse som SnappCar eftersträvar vad gäller direkt
marknadsföring (artikel 6.1(f) GDPR).
Spårning av e-post
SnappCar har lagt in e-postspårning och
länkspårningsfunktioner i sina e-postmeddelanden genom att
bädda in en liten transparent bildpixel i utgående e-post. Om
e-postmeddelandet öppnas kan SnappCar få tillgång till viss
information, till exempel mottagarens namn och efternamn; mottagarens
e-postadress; e-postmeddelandets ämne; datum och tid då
e-postmeddelandet skickades; bekräftelse av att mottagaren fått
e-postmeddelandet; bekräftelse av att mottagaren har öppnat
e-postmeddelandet efter mottagandet; tidsstämpel för varje
öppning av e-postmeddelandet; historiken för de tider (nummer, datum
och tid) som mottagaren har öppnat det mottagna e-postmeddelandet; IP
från vilken e-postmeddelandet öppnades; webbläsare och
operativsystem som används av mottagaren som öppnade
e-postmeddelandet; antal länkar som ingår i e-postmeddelandet; text
och URL för sådana länkar; antal klick som mottagaren gjort
på var och en av dem; tidsstämpel för varje klick på
länken; IP från vilken länken klickades på och
webbläsare och operativsystem som används av personen som har
klickat på länken.
Behandlingen av dessa personuppgifter är nödvändig för det
berättigade intresse som SnappCar eftersträvar (artikel 6.1(f) GDPR)
av att analysera räckvidden och effektiviteten av de e-postmeddelanden
som SnappCar skickar.
Push-notifikationer
När du använder vår app (eller webbplats) genom en
push-aktiverad enhet kan du samtycka till att ta emot push-meddelanden. Vi
använder Apple Push Notification Service (iOS version) från Apple
Inc., 1 Infinite Loop, Cupertino, CA 95014 (“Apple Notification”)
eller Google Cloud Messaging (Android-version) från Google Inc. (Google
), 1600 Amphitheatre Parkway, Mountain View, CA 94043, USA (“Google
Notification”).
Genom Apple och Google kan du få uppdateringar av till exempel statusen
på dina bokningar eller användbara notifikationer som
push-meddelanden. För att överföra push-meddelanden till din
enhet, överför vi uppgifter (till exempel om att du har ett nytt
meddelande i din app-brevlåda) till servern för Apple och Google,
som de krypterar och vidarebefordrar till din app och din enhet. För att
säkerställa en säker allokering från ditt meddelande till
din enhet, kommer vi överföra en symbol för din enhets-ID till
Apple och Google. En symbol för din enhets-ID är ett distinkt
anslutningsnummer som skapas från din enhets-ID.
Behandlingen av dina uppgifter baseras endast på ditt samtycke (artikel
6.1(a) GDPR). Du kan alltid återkalla ditt samtycke till att motta
push-meddelanden. Du kan återkalla ditt samtycke och avaktivera dessa
meddelanden när som helst genom att ändra aviseringar för ditt
konto eller i dina enhetsinställningar eller genom att avinstallera
SnappCar-appen från din enhet.
Läs gärna Apple och Googles integritets- och cookiepolicies för
mer information om uppgiftsskyddet under denna process.
Marknadsföring
Reklam är endast effektiv om den är relevant för dig. SnappCar
får därför använda dina personuppgifter för att
skapa kundprofiler och visa personlig reklam på och utanför
SnappCars webbplats. SnappCar får, baserat på den information som
du delar med oss, visa individualiserade erbjudanden som kan inkludera
erbjudanden från tredje part. Vi vidarebefordrar inte uppgifterna till
våra partners, men de kan se att du har klickat på en
partnerlänk på vår webbplats. Behandlingen av dina uppgifter
är endast baserad på ditt samtycke (artikel 6.1(a) GDPR).
Vänligen observera att du har rätt att invända mot skapandet av
profiler och att du kan dra tillbaka ditt samtycke till att få
individualiserad reklam när som helst i enlighet med vad som anges i
avsnitt 4.
Custom Audience (Facebook)
SnappCar får delta i Facebooks Anpassade Målgruppsprogram som
gör det möjligt för SnappCar att visa personliga annonser till
personer på SnappCars e-postlistor när de besöker
Facebook.com. SnappCar tillhandahåller Facebook med personlig
information såsom ditt namn, bosättningsort, postnummer,
e-postadress och telefonnummer för att göra det möjligt
för Facebook att avgöra om du är en registrerad kontoinnehavare
hos Facebook. Du kan välja bort deltagande i SnappCars Facebook-Anpassade
Målgrupper genom att skicka ett e-postmeddelande från den
e-postadress du vill ta bort, till den e-postadress som anges i vår
kontaktinformation nedan. För att din borttagning ska vara effektiv
måste du: (i) Placera följande text i ämnesraden i
e-postmeddelandet: ” Opting Out of Facebook Custom Audience Ads”,
och (ii) I meddelanderutan skriva ditt namn och din e-postadress.
Vi kommer då vidarebefordra ditt namn och din e-postadress till
Facebook.com med en begäran om att ta bort dig från alla våra
Anpassade Målgrupps-annonser. Behandlingen av dina uppgifter för
att visa personliga annonser för personer i SnappCars e-postlista
när de besöker Facebook är endast baserat på ditt
samtycke (artikel 6.1(a) GDPR).
Insamling av uppgifter
För att minimera behandlingen av personuppgifter får SnappCar samla
eller kryptera dina personuppgifter för att skapa anonyma uppgifter som
inte kan härledas till en fysisk person. Behandlingen av dessa
personuppgifter är nödvändig för att tillgodose SnappCars
berättigade intresse (artikel 6.1(f) GDPR) av att följa
personuppgiftslagstiftningen och för att skydda din integritet.
Automatiskt genererade uppgifter (loggfiler)
SnappCar samlar automatiskt genererade uppgifter om din användning av
webbplatsen. Denna information består av din IP-adress (ett unikt nummer
som gör det möjligt att känna igen din enhet); kontoaktivitet
(inklusive lagringsanvändning, antal inloggningar); uppgifter som visas
eller klickas på (inklusive UI-element, länkar); och annan
logginformation (inklusive webbläsartyp, IP-adress, datum och tid
för åtkomst, cookie-ID och referens-URL). SnappCar behöver
denna information för att webbplatsen ska fungera så optimalt som
möjligt (till exempel för att visa innehåll på rätt
sätt och för att hålla webbplatsen säker) och
därför är behandlingen av dessa personuppgifter
nödvändig för att tillgodose SnappCars berättigade
intressen (artikel 6.1(f) GDPR).
Bearbetning för analys och (vetenskapligt)
forskningsändamål av tredje part
SnappCar får lämna aggregerade uppgifter till tredje part som
begär sådan information för analys eller (vetenskapligt)
forskningsändamål, till exempel universitet. SnappCar
tillhandahåller endast aggregerade uppgifter. Till exempel delar
SnappCar antalet transaktioner i ett specifikt postnummerområde.
Tillhandahållandet av dessa personuppgifter är nödvändigt
för att tillgodose tredje parts berättigade intresse (artikel 6.1(f)
GDPR) av att bedriva forskning.
Bearbetning för analys för att förbättra plattformen,
tjänsten och kundupplevelsen
SnappCar använder personuppgifter som tillhandahålls av dig och som
genereras genom din användning av SnappCar-plattformen för att
analysera användningen av plattformen, tjänsten och kundupplevelsen,
för att förbättra eller utveckla nya uppdateringar. Till
exempel kan SnappCar välja att ta bort funktioner som (nästan)
aldrig används. SnappCar kan dessutom analysera om ett specifikt
område har större efterfrågan än utbud, i vilket fall
SnappCar beslutar om att tillhandahålla hyrbilar för att på
annat sätt möta efterfrågan. Behandlingen av dessa
personuppgifter är nödvändig för att tillgodose SnappCars
berättigade intressen (artikel 6.1(f) GDPR).
Efterlevnad av lokal lagstiftning
För att följa gällande lagstiftning får SnappCar, om
så krävs, behandla dina personuppgifter för andra
ändamål än vad som anges i denna integritets- och
cookiepolicy, till exempel för brottsbekämpning och för att
följa giltiga domstolsbeslut. Behandlingen av dina personuppgifter i
detta sammanhang är nödvändig för att fullgöra en
rättslig förpliktelse som åvilar SnappCar (artikel 6.1(c)
GDPR).
3. I vilka fall lämnar SnappCar ut mina personuppgifter till tredje
part?
Under vissa omständigheter kan SnappCar dela dina personuppgifter med
tredje part:
· För att slutföra bokningen måste SnappCar dela
relevant bokningsinformation mellan hyrestagaren och ägaren. Detta kan
inkludera information såsom dina Kontaktuppgifter.
· SnappCar delar dina personuppgifter med tjänsteleverantörer
för att kunna tillhandahålla tjänsterna. Dessa
tjänsteleverantörer behandlar dina personuppgifter på uppdrag
av SnappCar. Tjänsteleverantörernas behandling styrs av ett
uppgiftsbehandlingsavtal där SnappCar har säkerställt att
tjänsteleverantören endast ska behandla personuppgifterna enligt
SnappCars instruktioner. Vissa av dessa tjänsteleverantörer är
också belägna utanför Europeiska ekonomiska
samarbetsområdet (EES), nämligen i USA. För att följa
EU:s lagstiftning om uppgiftsskydd gällande internationell
uppgiftsöverföring tillåter SnappCar endast
tjänsteleverantörer utanför EES att behandla dina
personuppgifter om de är självcertifierade i enlighet med E.U.-U.S.
Privacy Shield och Swiss-U.S. Privacy Shield (artikel 46.2(a) GDPR) eller i
enlighet med att avtal som ingåtts mellan SnappCar och
tjänsteleverantören, där Europeiska kommissionens
standardavtalsklausulen införlivats, vilka säkerställer att
adekvat personuppgiftsskydd finns (artikel 46.2(c) GDPR).
· Exempel på tjänsteleverantörer som SnappCar delar
dina uppgifter med, i syfte att tillgodose SnappCars berättigade intresse
av att tillhandahålla dig tjänsterna, är:
- Stripe: Vi hanterar betalningar via
betalningstjänsteleverantören Stripe Payments Europé, Ltd. 1
Grand Canal Street Lower, Grand Canal Dock Dubil (”Stripe”), ett
bolag som är etablerat i Irland för att hantera betalningar.
SnappCar har instruerat Stripe att hantera alla betalningar på vår
webbplats. Vi lämnar därför dina betalningsuppgifter (dvs.
namn, adress, IBAN-kontonummer och kontoinnehavarens hamn och- eller
kreditkortsinformation) till Stripe. Stripe får använda dessa
uppgifter för att hantera betalningarna och dela betalningsinformationen
med SnappCar. Stripe kan, i enskilda fall, begära ytterligare personlig
information, till exempel en kopia av ditt ID, för att följa lagar
och regler som gäller för onlinebetalningssystem. För mer
information besök www.stripe.com.
Vänligen se Stripes integritets- och cookiepolicy (privacy policy) för mer information om dataskyddet under denna process.
- Zendesk: Vi hanterar kundförfrågningar via
biljettsystemet Zendesk, en kundtjänstplattform av Zendesk Inc., 989
Market Street #300, San Francisco, CA 94102 (”Zendesk”). Alla
nödvändiga uppgifter (till exempel namn, efternamn, gatuadress,
telefonnummer, e-postadress) kommer att registreras via vår webbplats
för att besvara din förfrågan. Vänligen se Zendesks
integritets- och cookiepolicy (privacy policy) för mer information om dataskyddet under denna process. Hanteringen av
dessa personuppgifter är nödvändig för att tillgodose
SnappCars berättigade intresse av att tillhandahålla dig
kundtjänst. För att följa EU:s lagstiftning om uppgiftsskydd
gällande internationell dataöverföring, är Zendesk
självcertifierad i enlighet med E.U.-U.S. Privacy Shield och Swiss-U.S.
Privacy Shield (artikel 46.2(a) GDPR).
- Customer.io: Vi använder tjänsten customer.io
från Peaberry Software Inc., 921 SW Washington St, Suite #820, Portland,
OR 97205, USA; (“customer.io“) på vår webbplats.
Customer.io skickar e-post till våra registrerade kunder för
vår räkning. För att använda customer.io kommer en cookie
placeras på din dator och din webbläsare kommer skapa en direkt
anslutning till customer.io-servern. Cookien spårar dina aktiviteter
på vår webbplats och skickar meddelanden baserade på dina
aktiviteter. Customer.io erbjuder också statistisk analys av
användningsuppgifter genom att identifiera användare. Customer.io
kommer därför att behandla information (till exempel om ett
e-postmeddelande tas emot eller om det avvisas av servern). Vänligen se
customer.ios uppgiftsskyddspolicy för mer information om uppgiftsskyddet
under denna process. För att följa EU:s lagstiftning om
uppgiftsskydd gällande internationell dataöverföring är
customer.io självcertifierad i enlighet med E.U.-U.S. Privacy Shield och
Swiss-U.S. Privacy Shield (artikel 46.2(a) GDPR).
· Sift Science: Vi använder analysverktyget Sift
Science från Sift Science Inc, 123 Mission St. 2000, San Francisco CA
94105 (“Sift Science“) på vår webbplats. Sift Science
analyserar din e-postadress, din faktureringsadress, din leveransadress, ditt
användarnamn, ditt telefonnummer, din IP-adress, ditt
användarbeteende på vår webbplats, dina bokningsuppgifter,
dina betalningsuppgifter såsom fakturabeloppet, betalningsmetoden och
kreditkortsnummer, för att förebygga bedrägeri och
bedrägligt beteende på vår webbplats. Vänligen se Sift
Sciences integritets- och cookiepolicy (privacy policy) för mer information om uppgiftsskyddet under denna process.
Behandlingen av dessa personuppgifter är nödvändig för att
tillgodose SnappCars berättigade intresse (artikel 6.1(f) GDPR) av att
upptäcka och förebygga bedrägeri. För att följa EU:s
lagstiftning om uppgiftsskydd gällande internationell
dataöverföring är Sift Science självcertifierad i enlighet
med E.U.-U.S. Privacy Shield och Swiss-U.S. Privacy Shield (artikel 46.2(a)
GDPR).
· Onfido Ltd: På vår webbplats
använder vi tjänsten Onfido, en tjänst av det i Storbritannien
etablerade företaget Onfido Ltd. (40 Long Acre, Covent Garden, London,
WC2E 9LG, United Kingdom) (“Onfido”) för att verifiera
identitetshandlingar. För att kunna tillhandahålla tjänsten
kommer Onfido att samla in och behandla dina identitetshandlingar och
verifiera sannolikheten för att den tillhandahållna handlingen
är äkta och, i förekommande fall, jämföra information
i handlingen med den bekräftade identiteten. Vänligen se Onfidos
integritets- och cookiepolicy (privacy policy) för mer information om uppgiftsskyddet under denna process.
Behandlingen av dessa personuppgifter är nödvändig för att
tillgodose SnappCars berättigade intressen (artikel 6.1(f) GDPR) av att
verifiera identitetshandlingar och därmed säkerställa
tjänstens tillförlitlighet.
· För att Försäkringsgivaren ska kunna
tillhandahålla försäkringsskydd, kommer SnappCar
överföra Biluppgifter och Uthyrningsuppgifter till sitt
försäkringsbolag, se
https://www.snappcar.de/versicherung
,
https://www.snappcar.nl/verzekering
,
https://www.snappcar.se/forsakring
eller
https://www.snappcar.dk/forsikring
för kontaktuppgifter till Försäkringsgivaren.
Uppgiftsöverföringen till Försäkringsgivaren krävs
för att skapa ett försäkringsskydd mellan dig och
Försäkringsgivaren, för att kontrollera om du uppfyller kraven,
att fordonet inte är anmält som stulet eller försvunnet och
för att verifiera din identitet och att du är registrerad ägare
av fordonet. Hanteringen av dina personuppgifter i detta sammanhang är
nödvändig för fullgörandet av ett avtal med
Försäkringsgivaren i vilket du är part (artikel 6.1(e) GDPR).
· För att tillhandahålla Vägassistanstjänster ska
SnappCar överföra Biluppgifter och Kontaktuppgifter till Eurocross
Assistance Netherlands B.V., (Eurocross – Dellaertweg 1, 2316 WZ Leiden)
för nederländska användare. Behandlingen av dessa
personuppgifter är nödvändig för att tillgodose SnappCars
berättigade intresse av att ge dig vägassistans.
· SnappCar tillhandahåller CrimiMail B.V. (RentalCheck - Hanzeweg
12A, 2803 MC Gouda, Nederländerna), RDW (Postbus 30.000, 9640 RA Veendam,
Nederländerna), Smart Software 365 AB (Fältmätargatan 19, 721
35 Västerås, Sverige) och Biltuhyrarna Sverige AB (Karlavägen
14A, 1 TR, 11143 Stockholm, Sverige) med dina personuppgifter för att
göra bedömningar i samband med upptäckt och förebyggande
av bedrägerier. För mer information se avsnitt 2 i denna
integritets- och cookiepolicy.
· För att göra bedömningar i förhållande till
kreditpoäng och kreditbetyg får SnappCar lämna dina
personuppgifter till en tredje part (till exempel CrimiMail B.V. i
Nederländerna och till exempel UC AB eller Creditsafe i Sverige AB i
Sverige). Behandlingen av dessa personuppgifter är nödvändig
för att tillgodose SnappCars berättigade intressen av att verifiera
kreditpoäng, upptäcka och förebygga bedrägeri och
därmed säkerställa tillförlitligheten i tjänsten.
· Mobility As A Service – Platforms (Transport som
tjänst-plattformar): SnappCar får dela information om din bil,
tillgången till bilen såsom den anges i din profil och postnumret
med Mobility As A Service - plattformar. Dessa parter visar denna information
på sin webbplats för att hänvisa besökare som kan vara
intresserade av att hyra ett fordon vidare till SnappCar-plattformen.
· Sociala plug-ins: Vi använder en mängd
sociala plug-ins på vår webbplats. Vi samlar inte in några
personuppgifter själv. För att förhindra att uppgifter
överförs till en tjänsteleverantör i USA utan din vetskap,
använder vi den så kallade Shariff-lösningen.
Shariff-lösningen förhindrar i ett första steg att all
personlig information överförs till en social plug-in när du
besöker vår webbplats. Det är endast om du klickar på en
social plug-in som data kan överföras och sparas. Om du besöker
vår webbplats skapas en direktanslutning från din webbläsare
till respektive server i det sociala nätverket. Innehållet i
plug-in överförs direkt från respektive sociala nätverk
till din webbläsare och därifrån till vår webbplats. Vi
har därför ingen inverkan på omfattningen av uppgifter som
respektive socialt nätverk samlar in genom användande av sin
plug-in. Vi informerar dig därför om att respektive socialt
nätverk, så vitt vi känner till, åtminstone kommer att
informeras om att ni har besökt vår webbplats. Om du använder
plug-in, överförs och sparas informationen (till exempel
användande av gilla/dela-knappen) av det sociala nätverket.
Om du är inloggad på ditt personliga sociala nätverkskonto
under ditt besök på vår webbplats, kan det sociala
nätverket matcha ditt besök med ditt konto. Om du inte vill att en
sådan matchning ska ske, måste du logga ut från ditt sociala
nätverk och ta bort dina cookies innan du besöker vår
webbplats. Vanligen kan du även återkalla ditt samtycke till
användning av dina uppgifter för reklamändamål i
kontoinställningarna hos ditt sociala nätverk. Om du inte är
medlem i ett socialt nätverk finns det fortfarande en möjlighet att
ett socialt nätverk kan spara din IP-adress. Vi använder plug-ins
från följande sociala nätverk:
- Facebook
- Twitter
- Google+ / YouTube
- LinkedIn
- Bing
· Sociala medier: Vi finns förutom på
vår hemsida även på olika sociala nätverk. Om du
besöker ett sådant är det möjligt att dina
personuppgifter överförs till respektive socialt nätverk. Det
är möjligt att de uppgifter du särskilt angett i det sociala
nätverket såväl som annan information samlas in, analyseras
och används av leverantören av det sociala nätverket. Det
är dessutom möjligt att leverantören av det sociala
nätverket samlar in och bearbetar den viktigaste informationen om ditt
datorsystem från vilket du besöker det sociala nätverket (till
exempel din IP-adress, den använda processortypen och din
webbläsarversion inklusive alla plug-ins).
· Om du är inloggad på ditt personliga nätverkskonto
under ditt besök på vår de sociala medier där vi finns,
kan det sociala nätverket matcha ditt besök med ditt konto. Om du
inte vill att en sådan matchning ska ske, måste du logga ut
från ditt sociala nätverk och ta bort dina cookies innan du
besöker oss i de sociala medier där vi finns. Vänligen se
respektive socialt nätverks integritets- och cookiepolicy för mer
information om uppgiftsskyddet under denna process:
- Facebook Facebook
- Twitter
- Google+ /
YouTube
- LinkedIn
- Bing
· Tredje partsinnehåll: Det finns på
vår webbplats innehåll från tredje part (till exempel
YouTube-videor, kartor från Google Maps, RSS-feeds eller bilder
från andra webbplatser). För att visa innehåll från
tredje part för dig överför vi din IP-adress till respektive
tredje part. Vi har ingen inverkan på om en tredje part använder
din IP-adress enbart för att visa deras respektive innehåll eller
om de samlar in och sparar den för ytterligare ändamål. Om
sådant beteende kommer till vår kännedom kommer vi att
informera dig genom vår uppgiftsskyddspolicy. Behandlingen av dessa
personuppgifter är nödvändig för att tillgodose SnappCars
berättigade intresse av att visa innehåll från tredje part.
· Behöriga myndigheter: SnappCar lämnar i
den mån det krävs enligt lag eller om det är absolut
nödvändigt för att förebygga, upptäcka eller
åtala brottsliga handlingar och bedrägeri ut personuppgifter till
polis och andra myndigheter. Hanteringen av dina personuppgifter i detta
sammanhang är nödvändig för att fullgöra en
rättslig förpliktelse som åvilar SnappCar.
· Fusioner och förvärv: SnappCar får
överföra dina personuppgifter till tredje part vid en fusion,
förvärv, omorganisation, försäljning av tillgångar,
konkurs eller vid obestånd hos SnappCar. Om tillämplig lag
kräver det ska SnappCar först inhämta ditt samtycke.
Behandlingen av dessa personuppgifter är i detta sammanhang
nödvändig för att tillgodose SnappCars berättigade
intressen.
Vid frågor gällande att dina uppgifter lämnas till tredje
part, kontakta gärna SnappCar på
privacy@snappcar.nl.
4. Vad har jag för rättigheter?
Enligt GDPR har du ett antal rättigheter rörande dina
personuppgifter och behandlingen av dessa:
· Du har rätt att få bekräftelse från SnappCar av
huruvida personuppgifter som rör dig behandlas eller inte och, om
så är fallet, tillgång till dina personuppgifter och
ytterligare information om behandlingen av dina personuppgifter;
· Du har rätt att ansöka om rättelse av felaktiga
personuppgifter om dig från SnappCar;
· I vissa fall har du rätt att be SnappCar radera dina
personuppgifter (rätten att bli bortglömd);
· I vissa fall har du rätt att få SnappCars behandling av
dina personuppgifter begränsad, till exempel när du har
ifrågasatt riktigheten av dina personuppgifter;
· Du har rätt att, på begäran, få de
personuppgifter som du har tillhandahållit SnappCar, i ett strukturerat,
allmänt förekommande och maskinläsbart format, och du har
rätt att överföra dessa uppgifter till en annan
personuppgiftsansvarig där behandlingen är baserad på ditt
samtycke eller ett avtal;
· Du har rätt att invända mot behandling av dina
personuppgifter som baseras på SnappCars berättigade intressen.
SnappCar kommer då inte behandla personuppgifterna längre, om inte
SnappCar visar att man har starkt vägande skäl för behandlingen
som väger tyngre än dina intressen, rättigheter och friheter,
eller för upprättande och utövande av eller försvar mot
rättsliga krav;
· Om personuppgifterna behandlas för direkt marknadsföring,
har du rätt att invända mot behandlingen av dina personuppgifter
för sådan marknadsföring. I sådana fall ska SnappCar
inte längre behandla dina personuppgifter för sådana
ändamål;
· När behandlingen av dina personuppgifter baseras på ditt
samtycke, kan du när som helst återkalla ditt samtycke.
Återkallelse av samtycke påverkar inte lagligheten av den
uppgiftsbehandling som utfördes före tillbakadragandet.
Du kan skicka din begäran till SnappCar på
Privacy@snappcar.nl. SnappCar ska
utan onödigt dröjsmål svara på din begäran och
under alla omständigheter inom 30 dagar från mottagandet av din
begäran. Denna period kan vid behov förlängas med ytterligare
två månader, med beaktande av komplexiteten och antalet
förfrågningar. SnappCar ska informera dig om sådan
förlängning inom 30 dagar efter mottagandet av begäran,
tillsammans med orsakerna till förseningen.
Om SnappCar inte vidtar åtgärder med anledning av din begäran
ska SnappCar, utan dröjsmål och senast inom 30 dagar efter
mottagandet av begäran, informera dig om skälen för detta. I
sådana fall har du rätt att lämna in klagomål till
tillsynsmyndigheten och inleda ett rättsligt förfarande.
5. Hur avregistrerar jag mig från snappcar och vad händer med mina
personuppgifter om jag gör det?
Du kan avregistrera dig som användare av de tjänster som
tillhandahålls av SnappCar genom att skicka ett e-postmeddelande till
Privacy@snappcar.nl där du anger
att du vill avregistrera dig, eller via kontaktformuläret på
webbplatsen. SnappCar kommer att behandla sådana
förfrågningar utan onödigt dröjsmål, senast inom
fyra veckor efter mottagandet, eller i enlighet med gällande lag.
Vissa personuppgifter får, som anges nedan i avsnittet om
uppgiftslagring, lagras även efter avregistrering, till exempel din
anställnings- och hyrningshistorik.
6. Hur länge behåller SnappCar mina personuppgifter?
SnappCar behåller, i enlighet med GDPR och annan tillämplig
lagstiftning, dina personuppgifter under den tid som anges i tabellen nedan.
Lagringsperioden börjar på avregistreringsdagen.
UPPGIFTER
|
LAGRINGSPERIOD
|
Kontaktuppgifter (förnamn, mellannamn, efternamn, e-post,
fullständig adress, mobilnummer, födelsedatum och land)
|
Max 10 år
|
Körkort (kopia)
|
Max 6 månader
|
Id-kort / pass (kopia)
|
Max 6 månader
|
Tilläggsinformation (kön, profilbild, bilder, biografi
(”om mig”) och sociala medier-länkar)
|
Max 2 år
|
Facebook-uppgifter (offentlig Facebook-profil (namn, profilbild,
ålderskategori, kön, språk, land och annan specifik
offentlig information), Facebook-vänlistor och e-postadress
|
Max 2 år
|
Betalningsinformation (dvs. IBAN-kontonummer och kontoinnehavares namn
och/eller kreditkortsuppgifter)
|
Max 10 år
|
Fordonsuppgifter (fordonets tillgänglighet, registreringsnummer
och annan icke-personlig fordonsinformation etc.)
|
Max 10 år
|
Uthyrningsuppgifter (kontaktuppgifter till hyrestagare och ägare,
bilens registreringsnummer och platsdata etc.)
|
Max 10 år
|
Kommunikations-/Recensionsuppgifter (kommunikation med andra
registrerade användare, uppladdade recensioner och erfarenheter,
användarnamn, biluppgifter, profilbild och recensioner)
|
Max 2 år
|
Uppgifter om hyrnings-/uthyrningsbeteende (recensioner, upplevelser,
hyrnings- och uthyrningsuppgifter och förekomst etc.)
|
Max 2 år
|
Marknadsföringsuppgifter (personliga uppgifter som samlats in
genom spårningscookies)
|
Max 2 år
|
Bokningsuppgifter (kontaktuppgifter, körkortskopia och
betalningsuppgifter)
|
Max 10 år
|
Uppgifter för bedrägeriupptäckt (kontoaktiviteter,
betalningsinställningar, kontoinställningar,
betalningsdetaljer- och historik, avtalslängd, mottagna
tjänster, kontakthistorik, webbplatsbesök,
registreringsbeteende och bedrägeriupptäcktsresultat)
|
Max 7 år
|
Observera att vi för bedrägeribekämpningssyfte kan
behålla nödvändiga personuppgifter under en skälig
tidsperiod, vilken kan överstiga datalagringsperioden enligt ovan.
SnappCar kan också behålla personuppgifter längre om detta
krävs enligt tillämplig lag.
SnappCar kan alltid behålla de insamlade uppgifterna i en
sammanställd och anonym form för att skapa analyser och utredningar,
för marknadsundersökningar och/eller för att skydda mot
bedrägerier.
7. Hur skyddar SnappCar min personliga information?
Att skydda dina personuppgifter är viktigt för oss. SnappCar har
därför genomfört rimliga administrativa, tekniska och fysiska
säkerhetsåtgärder för att skydda dina personuppgifter mot
obehörig tillgång, förstörelse eller
uppgiftsändring. Vi gör årliga konsekvensbedömningar av
den personliga integriteten, samt månatliga genomsökningar av
våra system av specialiserad säkerhetsorganisation, för att
avgöra om våra säkerhetsåtgärder fortfarande
är lämpliga.
8. Kan denna integritets- och cookiepolicy ändras?
Det är möjligt att integritets- och cookiepolicyn ändras i
framtiden. Vi rekommenderar därför att regelbundet besöka
avsnittet på webbplatsen där vi beskriver integritets- och
cookiepolicyn.
9. Vad är cookies och hur använder SnappCar dem?
När du använder webbplatsen sparas olika cookies på din dator,
mobilenhet och/eller surfplatta (”Enheter”), som sedan kan
nås. Cookies innehåller information i form av text som en server
skickar till webbläsaren (till exempel Internet Explorer eller Firefox)
som webbläsaren sedan skickar tillbaka till servern nästa gång
en användare använder sig av webbplatsen. Cookies kan inte skada
dina Enheter eller filerna som sparats på den. Vänligen se
SnappCars cookiepolicy för mer information om hur SnappCar använder
cookies (https://www.snappcar.se/generalconditions.aspx?view=cookie)
10. Var kan jag lämna in mitt klagomål?
Om du misstänker att det skett en överträdelse av
lagstiftningen om skydd av personuppgifter och ärendet inte kan
lösas i godo mellan dig och SnappCar, har du rätt att lämna in
ett klagomål till en tillsynsmyndighet.
----------
Om du har ytterligare frågor eller vill ha mer information om
ovanstående och/eller detta ämne, vänligen kontakta oss
på privacy@snappcar.nl.